يه چيزايي كه فكر شم نمي كني

معرفی و تاریخچه سیستم عامل Apple Macintosh

مکینتاش (Macintosh) یا مک (Mac) ساخته شرکت رایانه*ای اپل است که مکینتاش اولیه در تاریخ ۲۴ ژانویه ۱۹۸۴ تولید شده است و اولین رایانه شخصی برای Graphical user interface (GUI) بود و در عوض استفاده از موشی با Command line interface کار می کند. در حال حاضر میزان تنوع مکینتاش اپل از مک کوچک (Mac mini) هست تا قویترین Server ها مثل Xserve که همگی ساخته شرکت اپل می باشد. مکینتاش اولیه از موتورولا 68k که از خانواده ریزپردازندهها هستند استفاده می کردند که بعدا تغییر کرد به موتورولا و آی*بی*ام پاور پیسی (Power PC) . با حروف اختصاری Mac، محدوده*ای از کامپیوترهای شخصی که توسط شرکت رایانه*ای اپل در سال ۱۹۸۴ معرفی گردید. مکینتاش بر روی یک رابط گرافیکی کاربر معروف با استفاده آسان تأکید دارد که کامپیوترهای مبتنی بر مجموعه ریزپردازنده*های ۶۸۰۰۰ موتورولا است.



تاریخچه

پروژه مکینتاش از اوایل سال ۱۹۷۹ به وسیله جف راسکین (Jef Raskin) یک کارمند اپل آغاز شد. در سبتامبر ۱۹۷۹ راسکین مجاز شد تا روی پروژه کار کند و در آغاز به دنبال یک مهندس كامپيوتر رفت که بتواند یک شکل اولیه داشته باشند و بعد از چند سال راسکین توانست یک تیم برای ساخت اولین مکینتاش درست کنند که از:

Chris Espinosa
Joanna Hoffman
George Crow
Jerry Manock
Susan Kare
Andy Hertzfeld
تشکیل شده بودند.


Mac OS كه مخفف Macintosh Operating System است، نام تجاري يك سري از سيستم عامل هاي داراي رابط گرافيكي كاربر است كه توسط شركت Apple براي كامپيوترهاي مكينتاش توسعه داده شده اند. سيستم عامل Mac عموماً به خاطر رابط گرافيكي خوب خود مشهور شده است. اين سيستم عامل براي نخستين بار در سال 1984 با كامپيوتر Macintosh 128K عرضه شد. نسخه هاي اوليه Mac OS تنها با كامپيوترهاي مكينتاش که بر مبنای Motorola 68000 ساخته شده بودند، سازگار بودند در حاليكه نسخه هاي جديدتر با كامپيوترهاي PowerPC نيز سازگار شدند. اخيراً نيز سيستم عامل Mac OS X با كامپيوترهاي Intel x86 سازگار شده است. نسخه هاي مختلف Mac OS نخستين سيستم عامل مكينتاش شامل دو بخش نرم افزاري بود كه با نام هاي "System"و "Finder" شناخته مي شدند كه هركدام از اين دو بخش داراي نسخه مخصوص به خود بودند. System 7.5.1 نخستين نسخه اي بود كه در آن آرم Mac OS يك قيافه خندان استفاده شده است؛ و نام Mac OS نيز براي اولين بار با Mac OS 7.6 معرفي شد. سيستم عامل Mac OS را مي توان به دو خانواده مختلف سيستم هاي عامل تقسيم كرد “Classic” Mac OS كه شامل سيستم عامل عرضه شده در سال 1984 و نسخه هاي بعدي آن تا نسخه Mac OS 9 مي شود.Mac OS X (که حرف "X" معرف عدد رومي 10 است) از اجزاي Open Step (توابع API تعريف شده براي يك سيستم عامل شي گرا كه هر سيستم عامل مدرني آن را به عنوان بخشي از هسته خود دارد استفاده مي كند. "Classic” Mac OSبا اين وي*ژگي كه در آن از خط فرمان استفاده نمي شود شناخته مي شود. اين سيستم عاملِ كاملاً گرافيكي بسيار مشابه سيستم عامل Commodore GEOS است. با وجود راحتي استفاده از آن، اين سيستم عامل داراي کمبودها و نقایصی نیز بود.

کمبودها و نقایص اين سيستم عامل:

حالت تك پردازشي (البته در نسخه هاي اوليه اين سيستم عامل) يا چند پردازشي اشتراكي (در نسخه هاي بعدي)، امكان مديريت حافظه با مقدار محدود، عدم استفاده از حافظه حفاظت شده، و احتمال تداخل با نسخه هاي جديدتر سيستم هاي عامل ديگري كه قابليت هاي جديدي (نظير استفاده از شبكه) را فراهم مي كنند، از جمله کاستی های این سیستم عامل به حساب می آیند. نخستين سيستم فايل استفاده شده در Mac OS سيستم فايل مكينتاش (Macintosh File System (MFS)) بود كه تنها امكان استفاده از يك سطح فولدر را فراهم می کرد. اين سيستم فايل در نسخه هاي بعدي، با سيستم فايل Hierarchical File System (HFS) سيستم فايل سلسله مراتبي) كه داراي ساختار درختي مديريت فايل بود، جايگزين شد. در رابطه با سيستم فايل سيستم عامل مكينتاش بايد به نكته مهمي اشاره كرد كه آن را از سيستم هاي فايل ديگر سيستم عامل ها متمايز مي كند. اكثر سيستم هاي فايل كه توسطDOS ، Unix يا ديگر سيستم عامل ها استفاده مي شوند، به سادگي فايل را بصورت يك سري از بايت هاي پيوسته در نظر مي گيرند بطوريكه هر فايل نياز به برنامه اي دارد كه تشخيص دهد آن فايل حاوي چه اطلاعاتي است. برخلاف اين قاعده، MFS و HFS فايل را بصورت دو بخش مجزا (بخش داده و بخش منابع) در نظر مي گيرند. بخش "داده" (Data) حاوي اطلاعات مشابه با سيستم عامل هاي ديگر است (مثلاً بخش داده مي تواند حاوي متن يك سند يا اطلاعات يك فايل تصويري باشد). بخش "منابع "(Resource) شامل ديگر اطلاعات ساختاري مربوط به فايل (مانند تعاريف منوها، گرافيك، صدا، يا كدهاي اجرايي) است. يك فايل ممكن است تنها شامل بخش منابع باشد (در حالي كه بخش داده آن خالي است)، يا تنها شامل بخش داده باشد (در حالي كه بخش منابع آن خالي است) و يا شامل هر دو بخش داده و منابع باشد. يك فايل متني مي تواند متن را در بخش داده فايل و اطلاعات مربوط به نوع فرمت و قالب بندي متن را در بخش منابع فايل ذخيره كند. اين كار به اين منظور انجام مي شود كه مثلاً اگر برنامه اي با فرمت قالب بندي متن آشنا نبود، حداقل قادر به خواندن خود متن باشد. از طرف ديگر، اين تقسيم بندي باعث ناهماهنگي و عدم سازگاري با ديگر سيستم هاي عامل مي شود؛ با كپي كردن يك فايل از سيستم فايل Mac به سيستم فايلي غير از Mac بخش منابع فايل از دست مي رود. در Mac OS X از ساختار مديريت حافظه و چند پردازشي كنترل شده مشابه سيستم عامل Unix استفاده شده است. اين سيستم عامل بر مبناي هسته Mach (Mach kernel) يك هسته كوچك سيستم عامل كه در دانشگاه Carnegie Mellon در ايالت پنسيلوانيای آمریکا طي يك پرو*ژه تحقيقاتي درباره محاسبات موازي و توزيع شده ايجاد شده است و نسخه BSD سيستم عامل Unix يك سيستم عامل شيءگرا كه توسط Steve Jobs در شركت NeXT ايجاد و توسعه داده شده است. سيستم مديريت حافظه جديد اجازه اجراي برنامه هاي بيشتري را بطور همزمان مي دهد و از بسته شدن برنامه هاي ديگر در حال اجرا به علت crash كردن يك برنامه جلوگيري مي كند. همچنين اين سيستم عامل دومين سيستم عامل مكينتاش است كه در آن خط فرمان نيز گنجانده شده است، هرچند كه براي استفاده از اين خط فرمان مي بايست Terminal Emulator توسط كاربر اجرا شود سيستم عامل Mac OS داراي خط فرمان نبود و نخستين سيستم عامل مكينتاش كه داراي خط فرمان بود، سيستم عامل A/UX است كه توسعه آن متوقف شده است) .مشكلات مختلفي باعث شده است كه Mac OS X نسبت به Mac OS كمتر كاربرپسند باشد و كار با آن مشكل تر باشد. از جمله اين عوامل نياز به سخت افزار قوي تر براي اجراي سيستم عامل، عدم ارائه برخي قابليت هاي سيستم عامل كه در نسخه هاي قبلي وجود داشت، و برخي ناسازگاري هاي جدي با نسخه قبلي (زيرا درايورهاي نوشته شده براي Mac OS سازگار با Mac OS X نيستند) است.

 

لطفا با نظرات گران بهایتان ما را در جهت بهبود سطح کیفیمن وكامپيوتریاری کنید.

 




تاریخ: چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط حامدآقاعلی

با خوندن اين فايل گامي براي آموزش برنامه نويسي برداريد

براي دانلود كليك كنيد

حجم116kB

فرمتword




تاریخ: سه شنبه 28 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط حامدآقاعلی

 

چگونه فایلهایی که در فلش توسط ویروس مخفی شده اند را تعمیر کنیم؟

این اتفاق برای اکثر کسانی که فلش دارن میافته که با اتصال فلش به یک سیستم غریبه یا حتی سیستم خودشون ،فایلهای موجود در اون مخفی میشه این حالت رو یه ویروس تو فلش شما ایجاد کرده حالا باید چکرد؟

۱٫توسط یه آنتی ویروس اپدیت شده مثل nod32 یا avira فلش رو اسکن کنید تا ریشه ویروس در فلش پاک بشه

۲٫از منوی استارت Run رو اجرا کنید یا Windows +r رو بزنید و در اونجا بنویسید cmd

3.فلشتون رو وصل نمایید به سیستمتون و ببنید ویندوز چه مسیری براش انتخاب میکنه مثلا درایو i:

4.در cmd بنویسید i: و اینتر بزنید با این کار وارد شاخه فلش میشوید.

۵٫ در ادامه بنویسید a attrib -s -h /s /d *.* واینتر را بفشارید . تصویر کامل مسیر یاد شده :

امیدوارم فایلهاتون درست شده باشه.




تاریخ: سه شنبه 28 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط حامدآقاعلی

 

directx چیست؟

برنامه های بازی و مالتی مدیا جزء رضایت بخش ترین برنامه های کامپیوتری می باشند ، ولی متأسفانه اجرای آنها به شیوه ای مناسب همیشه آسان نیست . علت اول اینکه ساختار کامپیوترهای شخصی هرگز به منظور استفاده بعنوان پایگاهی جهت بازی کردن طراحی نگردیده است . ثانیاً ماهیت طیف گسترده کامپیوترهای شخصی به معنای آن است که دستگاه یک نفر می تواند بسیار متفاوت با دستگاه دیگری باشد . لذا در حالیکه دستگاه های بازی همگی از سخت افزارهای مشابهی استفاده می کنند ، کامپیوترهای شخصی چنین نیستند : حیطه بسیار وسیع تفاوت های سخت افزاری می تواند دردسر بزرگی برای بازکردن این برنامه ها محسوب شود . جهت رهایی از این دردسر تا حد امکان ، مایکروسافت نیازمند معرفی استانداردی عمومی یا بهتر بگوئیم یک واسطه و میانجی عمومی بین سیستم عامل و هرگونه سخت افزار نصب شده بر روی کامپیوتر بود تا تمام برنامه های بازی و مالتی مدیا بتوانند از آن پیروی کنند . این واسطه عمومی همان Directx است
در ابتدایی ترین سطح Directx بعنوان یک واسطه بین سخت افزار در کامپیوتر شخصی و خود ویندوز ، بخشی از API ویندوز یا واسطه برنامه نویسی برنامه های کاربردی Application Programming Interface است .
برای مثال هنگامی که نویسنده یک برنامه بازی می خواهد یک فایل صوتی اجرا شود ، صرفاً فراخوانی (call) به تابع کتابخانه (library function) صحیح می باشد . هنگامی که بازی اجرا می شود ، عملکرد مزبور Directx API را فرا می خواند که به نوبه خود فایل صوتی را به اجرا در می آورد . برنامه نویس به دانستن نوع کارت صدایی که با آن سروکار دارد ، توانائی های کارت مزبور و چگونگی مکالمه با آن نیاز ندارد . ماکروسافت Directx را فراهم آورده است و سازنده کارت صدا نیز درایوی که توان اجرای Directx را داشته باشد فراهم کرده است . برنامه نویس تقاضای صدایی که باید اجرا شود را می نماید و صوت مزبور اجرا می شود بدون توجه به دستگاهی که صدا بر روی آن باید اجرا شود .
از دیدگاه ما بعنوان بازیکنان نیز Directx اوضاع را بطرز غیر قابل باوری تسهیل می نماید ، حداقل بصوت تئوری . شما کارت صدای جدیدی را جایگزین کارت قدیمی تان می کنید و کارت جدید به همراه درایو می آید . دفعه بعد که بازی مورد علاقه خود را بازی کردید ، هنوز می توانید صداها و موسیقی آن را شنیده و ناچار به انجام هیچگونه تغییرات پیکربندی پیچیده ای نمی باشید .
در ابتدا ، Directx زندگی خود را بعنوان یک Toolkit ساده آغاز نمود : سخت افزارهای اولیه محدود بوده و صرفاًَ گرافیکی بسیار ابتدایی مورد نیاز بود . با تکامل نرم افزارها و سخت افزارها از نظر پیچیدگی ، Directx نیز تکامل یافت .
اکنون Directx بسیار بیشتر از یک Toolkit گرافیکی بوده و اصطلاح مزبور ، در بر گیرنده گزیده گسترده ای از روتین ها می باشد . برای مثال روتین DirectInput می تواند با همه گونه ابزار ورودی از ماوس دو دکمه ای گرفته تا جوی استیک های پیچیده مخصوص عملیات پرواز سروکار داشته باشد و سایر بخش ها شامل DirectSound برای ابزارهای صوتی است و DirectPlay که یک Toolkit برای بازی های چند بازیکنی Onlineفراهم آورده است

امروزه برای اجرای هرچه بهتر بازی های رایانه ای نیاز به نصب اخرین نسخه این اپدیت ویندوز هست و بدون آن تقریبا امکان بازی وجود نخواهد داشت




تاریخ: سه شنبه 28 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط حامدآقاعلی
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 365
بازدید کل : 157475
تعداد مطالب : 76
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


Untitled Document
چت روم با حال